Szerettem Montessori oviban dolgozni. Fantasztikus élmény a gyermekek fejlődését követni, a módszer maga pedig lenyűgöző. Az idő múlásával azonban egyre többet motoszkált a fejemben a kérdés, úgyis, mint egy volt magyarországi gimnáziumi matematika tanárnak, aki különböző korosztályoknak szakköröket vezetett. Vajon a kisgyermekkor fejlődési sajátosságait figyelembe véve lehet-e tartalmilag gazdagabb programot tervezni az óvodás korúak gondolkodás fejlesztésére úgy, hogy az a matematika még több ágához közelítsen.
A járványhelyzet sokunkból, így belőlem is kihozta a kreativitást. A magyar hétvégi iskolák online oktatásra átállása a tanulói létszám csökkenéséhez vezetett és a folyamat megállítására feltétlen ki kellett találnom valamit. Rájöttem, hogy több hétköznap délutánra szervezett rövid, interaktív kiscsoportos foglalkozás segít az ovisaink megtartásában a hosszabb időtartamú foglalkozásokkal szemben.
Így jött létre májusban a bábos esti mese program, majd augusztusban elindult az első, hetenkénti 45 perces Csalafinta Matek szakkör 4-7 évesek számára az iskolánkban. Én mindig szerettem matekot tanítani, az óvó néniskedés meg dédelgetett gyermekkori álmom. (Persze jött még utána az óceonográfus és a régész is). Így gondolom érthető, hogy a Csalafinta Matek szakkör elindításakor nagyjából olyan érzés fogott el, mintha beszabadultam volna egy cukorka boltba. Végre kipróbálhatom az ötleteimet, amit a Montessori óvoda szigorúan körülhatárolt oktatási szisztémájában nem állt módomban. A gyerekek is jól vették a lapot, olyannyira, hogy pár hét elteltével több magyar iskolának is felajánlottam ezt a kreatív fejlesztő programot óvodáskorú gyermekek számára. Az idő múltával ésszerű korosztályi bontásokat is csináltam, így jelenleg már hat Csalafinta Matek szakköröm fut az államokban és Kanadában élő magyarul jól értő és beszélő gyermekek részvételével. A foglalkozások teljességgel anyanyelviek, a gyerekek az órán magyarul érvelnek. A szakkörök létszáma 6-8 fő.
Az aprónép gyorsan elsajátította a közösségi és ZOOM szabályokat. Figyelmesek és tisztelik egymást. Még az eddig otthon egykeként cseperedő kicsik is sokkal türelmesebbekké váltak a hónapok során. Úgy érzem, szeretünk együtt lenni, a végtelen utcán barangolva (a művelet nevének kiejtése nélkül összeadni, kivonni, egyenlőtlenséget megoldani, oszthatósági törvények után kutatni), Fogpiszkáló Jenőt és Lujzát öltöztetve a kombinatorikába kukucskálni, gyurma golyós testeket vagy épp gömböt építeni papírból, a narancs puccolásból adódó gömbhéjak megvizsgálásával, négyzethálóban kincset keresni, sudokut megoldani, piacon vásárolni, elcsavargott púpokat a tevékre visszailleszteni és mindeközben titokban diophantoszi egyenletet megoldani, robotost és gépest játszani, igaz, hamis állításoknál Pinokkió orrot növeszteni és még sorolhatnám…
A figyelemfejlesztős memória játékokban lassanként verhetetlenné váltak a srácok. Még olyan csoport is akad, aki madár nyelven is tud már.
Két havonta lehetőséget adok egymás megismerésére a különböző csoportokba járó Csalafintáknak. Ezeken az estéken a műsort – mese vers, kiselőadás, kézműves stb. – maguk a gyerekek szolgáltatják a társaiknak. Februárban farsangoltunk is.
Pozitív megerősítés volt számomra, hogy minden idei kis Csalafintám beiratkozott a következő tanévre is . Meggyőződésem, hogy létjogosultsága van egy a matematika birodalmát kreatív, játékos eszközökkel meghódító tanítási módszernek kisgyermek korban. Miután az ember élete véges, ellentétben a végtelen utcával, így a következő tanévtől szívem szerint átállnék erre a munkára, amely számomra értelmes és izgalmas kihívás, ugyanakkor örömforrás is. Ezért is döntöttem úgy, hogy megduplázom a jövő tanévben induló Csalafinta szakkörök számát.
Részleteket az induló szakkörökről a Csalafinta Matek Gyerekeknek facebook oldalon lehet megtudni, de örömmel válaszolok a levélben hozzám fordulóknak is.
Majd elfelejtettem, hogy arra a kérdésre, miért is “Csalafinta” a szakkörök neve, a döntést az olvasóra bízom.
A) Azért, mert a csalafinta és a palacsinta szavak betűi egy kivételével ugyanazok.
B) Azért, mert minden gyerek csalafintának születik és jogában áll, hogy az is maradhasson. (Csak mi felnőttek felejtettük el, hogy valaha mi is azok voltunk.)
C) A és B egyszerre
A tavalyi kis Csalafinták velem együtt izgatottan várják az újabb kis Csalafinták jelentkezését.